Bedankt voor uw aanvraag! Een van onze medewerkers neemt binnenkort contact met u op
Bedankt voor uw boeking! Een van onze medewerkers neemt binnenkort contact met u op.
Cursusaanbod
Uitsplitsing van onderwerpen op dagelijkse basis: (Elke sessie duurt 2 uur)
Dag 1: Sessie -1: Business Overzicht van waarom Big Data Business Intelligentie in telecom.
- Casestudies van T-Mobile, Verizon enz.
- Big Data aanpassingspercentage bij Noord-Amerikaanse telecombedrijven en hoe zij hun toekomstige bedrijfsmodel en activiteiten afstemmen op Big Data BI
- Breed toepassingsgebied
- Netwerk- en servicebeheer
- Klantenverloop Management
- Data Integration & Dashboardvisualisatie
- Fraudebeheer
- Business Regelgeneratie
- Klantprofilering
- Gelokaliseerde advertentiepush
Dag 1: Sessie 2: Introductie van Big Data-1
- Belangrijkste kenmerken van Big Data-volume, variëteit, snelheid en waarheidsgetrouwheid. MPP-architectuur voor volume.
- Data Warehouses – statisch schema, langzaam evoluerende dataset
- MPP Database's zoals Greenplum, Exadata, Teradata, Netezza, Vertica etc.
- Hadoop Gebaseerde oplossingen – geen voorwaarden aan de structuur van de dataset.
- Typisch patroon: HDFS, MapReduce (crunch), ophalen uit HDFS
- Batch-geschikt voor analytisch/niet-interactief
- Volume: CEP-streaminggegevens
- Typische keuzes – CEP-producten (bijv. Infostreams, Apama, MarkLogic enz.)
- Minder productieklaar – Storm/S4
- NoSQL Databases – (kolommen en sleutelwaarde): Meest geschikt als analytische aanvulling op datawarehouse/database
Dag-1: Sessie -3: Inleiding tot Big Data-2
NoSQL oplossingen
- KV Store - Keyspace, Flare, SchemaFree, RAMCloud, Oracle NoSQL Database (OnDB)
- KV Winkel - Dynamo, Voldemort, Dynomite, SubRecord, Mo8onDb, DovetailDB
- KV Store (hiërarchisch) - GT.m, cache
- KV Store (besteld) - TokyoTyrant, Lightcloud, NMDB, Luxio, MemcacheDB, Actord
- KV Cache - Memcached, Opnieuw gecached, Coherentie, Infinispan, EXtremeScale, JBossCache, Snelheid, Terracoqua
- Tuple Store - Gigaspaces, Coord, Apache River
- Object Database - ZopeDB, DB40, Shoal
- Documentopslag - CouchDB, Cloudant, Couchbase, MongoDB, Jackrabbit, XML-Databases, ThruDB, CloudKit, Prsevere, Riak-Basho, Scalaris
- Brede zuilvormige winkel - BigTable, HBase, Apache Cassandra, Hypertable, KAI, OpenNeptune, Qbase, KDI
Soorten gegevens: Inleiding tot Data Cleaning uitgave in Big Data
- RDBMS – statische structuur/schema, bevordert geen flexibele, verkennende omgeving.
- NoSQL – semi-gestructureerd, voldoende structuur om gegevens op te slaan zonder exact schema voordat gegevens worden opgeslagen
- Problemen met het opschonen van gegevens
Dag-1: Sessie-4: Big Data Introductie-3: Hadoop
- Wanneer moet u Hadoop selecteren?
- GESTRUCTUREERD - Datawarehouses/databases voor ondernemingen kunnen enorme hoeveelheden gegevens opslaan (tegen een vergoeding), maar structuur opleggen (niet goed voor actieve verkenning)
- SEMI GESTRUCTUREERDE data – moeilijk te doen met traditionele oplossingen (DW/DB)
- Gegevens opslaan = ENORME inspanning en statisch, zelfs na implementatie
- Voor verscheidenheid en volume aan gegevens, verwerkt op standaardhardware – HADOOP
- Commodity H/W was nodig om een cluster Hadoop te creëren
Inleiding tot Map Reduce /HDFS
- MapReduce – distribueer computergebruik over meerdere servers
- HDFS – gegevens lokaal beschikbaar maken voor het computerproces (met redundantie)
- Gegevens – kunnen ongestructureerd/schemaloos zijn (in tegenstelling tot RDBMS)
- De verantwoordelijkheid van ontwikkelaars om betekenis te geven aan data
- Programming MapReduce = werken met Java (voor-/nadelen), gegevens handmatig in HDFS laden
Dag 2: Sessie 1.1: Spark: in het geheugen gedistribueerde database
- Wat is “in het geheugen”-verwerking?
- Vonk SQL
- Spark-SDK
- Spark-API
- RDD
- Spark Lib
- Hanna
- Hoe u een bestaand Hadoop systeem naar Spark migreert
Dag 2 Sessie -1.2: Storm -Realtime verwerking in Big Data
- Stromen
- Spruiten
- Bouten
- Topologieën
Dag 2: Sessie 2: Big Data Management Systeem
- Bewegende delen, rekenknooppunten starten/mislukken: ZooKeeper - Voor configuratie-/coördinatie-/naamgevingsservices
- Complexe pijplijn/workflow: Oozie – beheer workflow, afhankelijkheden, serieschakeling
- Implementeren, configureren, clusterbeheer, upgrade enz. (sys admin):Ambari
- In de cloud: zoem
- Evoluerende Big Data platformtools voor tracking
- Toepassingsproblemen met de ETL-laag
Dag 2: Sessie 3: Voorspellende analyses in Business Intelligentie -1: Fundamentele technieken en op machine learning gebaseerde BI:
- Inleiding tot machinaal leren
- Classificatietechnieken leren
- Bayesiaans trainingsbestand voor het voorbereiden van voorspellingen
- Markov willekeurig veld
- Begeleid en onbewaakt leren
- Functie-extractie
- Ondersteuning van vectormachine
- Neuraal netwerk
- Versterkend leren
- Big Data groot variabel probleem - Willekeurig bos (RF)
- Representatie leren
- Diep leren
- Big Data Automatiseringsprobleem – Multi-modellenensemble RF
- Automatisering via Soft10-M
- LDA en onderwerpmodellering
- Agile leren
- Agent-gebaseerd leren - Voorbeeld van Telco-operatie
- Gedistribueerd leren – Voorbeeld van telecomactiviteiten
- Inleiding tot open source-tools voor voorspellende analyses: R, Rapidminer, Mahut
- Schaalbaarder Analytic-Apache Hama, Spark en CMU Graph-lab
Dag 2: Sessie 4 Ecosysteem voor voorspellende analyses 2: Veelvoorkomende problemen met voorspellende analyses in Telecom
- Inzicht analytisch
- Visualisatie analytisch
- Gestructureerde voorspellende analyse
- Ongestructureerde voorspellende analyse
- Klantprofilering
- Aanbevelingsmotor
- Patroondetectie
- Ontdekking van regels/scenario’s – mislukking, fraude, optimalisatie
- Ontdekking van de oorzaak
- Sentiment analyse
- CRM-analyse
- Netwerkanalyse
- Tekstanalyse
- Technologieondersteunde beoordeling
- Fraudeanalyse
- Realtime analyse
Dag 3: Sesie 1: Analyse van netwerkbeheer - analyse van de hoofdoorzaak van netwerkstoringen, serviceonderbreking door metagegevens, IPDR en CRM:
- CPU gebruik
- Geheugengebruik
- QoS-wachtrijgebruik
- Apparaattemperatuur
- Interfacefout
- iOS-versies
- Routering van gebeurtenissen
- Variaties in latentie
- Syslog-analyse
- Pakketverlies
- Belastingsimulatie
- Topologische gevolgtrekking
- Prestatiedrempel
- Apparaatvallen
- IPDR (IP gedetailleerd record) verzamelen en verwerken
- Gebruik van IPDR-gegevens voor verbruik van abonneebandbreedte, gebruik van netwerkinterface, modemstatus en diagnose
- HFC-informatie
Dag 3: Sessie 2: Hulpmiddelen voor analyse van netwerkservicestoringen:
- Netwerkoverzichtdashboard: bewaak de algehele netwerkimplementaties en volg de belangrijkste prestatie-indicatoren van uw organisatie
- Analysedashboard voor piekperiodes: krijg inzicht in de applicatie- en abonneetrends die piekgebruik veroorzaken, met locatiespecifieke granulariteit
- Routing Efficiency Dashboard: beheer de netwerkkosten en bouw businesscases voor kapitaalprojecten met een volledig inzicht in interconnectie- en transitrelaties
- Realtime entertainmentdashboard: toegang tot statistieken die er toe doen, waaronder videoweergaven, duur en videokwaliteit van ervaring (QoE)
- IPv6 Transition Dashboard: onderzoek de voortdurende adoptie van IPv6 op uw netwerk en krijg inzicht in de applicaties en apparaten die trends veroorzaken
- Casestudy-1: De Alcatel-Lucent Big Network Analytics (BNA) dataminer
- Multidimensionale mobiele intelligentie (m.IQ6)
Dag 3: Sessie 3: Big Data BI voor Marketing/Sales – Verkoop/marketing begrijpen op basis van verkoopgegevens: (ze worden allemaal getoond met een live voorspellende analytische demo)
- Om klanten met de hoogste snelheid te identificeren
- Om klanten voor een bepaald product te identificeren
- Om de juiste set producten voor een klant te identificeren (Aanbevelingsengine)
- Techniek voor marktsegmentatie
- Cross-Sale en upsale techniek
- Techniek voor klantsegmentatie
- Techniek voor het voorspellen van verkoopopbrengsten
Dag 3: Sessie 4: BI nodig voor Telco CFO-kantoor:
- Overzicht van Business Analytics-werkzaamheden die nodig zijn in een CFO-kantoor
- Risicoanalyse van nieuwe investeringen
- Omzet, winstvoorspelling
- Prognose van nieuwe klantenacquisitie
- Verliesvoorspelling
- Fraudeanalyse over financiën (details volgende sessie)
Dag 4: Sessie 1: Fraudepreventie BI uit Big Data in Telco-Fraud-analyse:
- Bandbreedtelekkage / Bandbreedtefraude
- Leveranciersfraude/te hoge kosten voor projecten
- Fraude met terugbetalingen/claims van klanten
- Fraude met reisvergoedingen
Dag 4: Sessie 2: Van voorspelling van churn naar churnpreventie:
- 3 soorten churn: actief/opzettelijk, roterend/incidenteel, passief onvrijwillig
- 3 classificatie van gekarnde klanten: Totaal, Verborgen, Gedeeltelijk
- Inzicht in CRM-variabelen voor klantverloop
- Gegevensverzameling over klantgedrag
- Verzameling van klantperceptiegegevens
- Verzameling van demografische gegevens over klanten
- CRM-gegevens opschonen
- Ongestructureerde CRM-gegevens (oproepen van klanten, tickets, e-mails) en hun conversie naar gestructureerde gegevens voor Churn-analyse
- Social Media CRM: nieuwe manier om de klanttevredenheidsindex te extraheren
- Case Study-1: T-Mobile USA: klantverloopreductie met 50%
Dag 4: Sessie 3: Hoe voorspellende analyses te gebruiken voor analyse van de hoofdoorzaak van ontevredenheid bij klanten:
- Casestudy -1: Ontevredenheid koppelen aan problemen – Boekhouding, technische storingen zoals serviceonderbreking, slechte bandbreedteservice
- Casestudy-2: Big Data QA-dashboard om de klanttevredenheidsindex bij te houden op basis van verschillende parameters, zoals gespreksescalaties, kriticiteit van problemen, lopende serviceonderbrekingen, enz.
Dag 4: Sessie 4: Big Data Dashboard voor snelle toegankelijkheid van diverse gegevens en weergave:
- Integratie van bestaand applicatieplatform met Big Data Dashboard
- Big Data beheer
- Casestudy van Big Data Dashboard: Tableau en Pentaho
- Gebruik de app Big Data om locatiegebaseerde advertenties te pushen
- Volgsysteem en beheer
Dag 5: Sessie 1: Hoe Big Data BI-implementatie binnen een organisatie rechtvaardigen:
- ROI definiëren voor Big Data implementatie
- Casestudies om tijd voor analisten te besparen bij het verzamelen en voorbereiden van gegevens – verhoging van de productiviteitswinst
- Casestudies van omzetwinst uit klantverloop
- Inkomstenwinst uit locatiegebaseerde en andere gerichte advertenties
- Een geïntegreerde spreadsheetbenadering om ca. kosten versus inkomstenwinst/besparingen uit Big Data implementatie.
Dag 5: Sessie 2: Stapsgewijze procedure om het oude datasysteem te vervangen naar Big Data Systeem:
- Praktisch inzicht Big Data Migratieroutekaart
- Wat is de belangrijke informatie die nodig is voordat een Big Data implementatie wordt ontworpen
- Wat zijn de verschillende manieren om het volume, de snelheid, de variëteit en de waarheidsgetrouwheid van gegevens te berekenen
- Hoe de datagroei te schatten
- Casestudies in 2 Telco
Dag 5: Sessie 3 & 4: Beoordeling van Big Data leveranciers en beoordeling van hun producten. Vraag/A-sessie:
- AccentureAlcatel-Lucent
- Amazone-A9
- APTEAN (voorheen CDC-software)
- Cisco Systemen
- Cloudera
- Dell
- EMC
- GoodData Corporation
- Guaves
- Hitachi-datasystemen
- Hortonwerken
- Huawei
- PK
- IBM
- Informatica
- Intel
- Jaspersoft
- Microsoft
- MongoDB (Voorheen 10Gen)
- MU Sigma
- Netapp
- Opera-oplossingen
- Oracle
- Pentaho
- Platfora
- Qliktech
- Quantum
- Rackruimte
- Revolutieanalyse
- Salesforce
- SAP
- SAS Instituut
- Sisense
- Software AG/Terracotta
- Soft10-automatisering
- Splunk
- Sqrl
- Supermicro
- Tableau Software
- Teradata
- Denk aan grote analyses
- Getijdenmarkeringssystemen
- VMware (Onderdeel van EMC)
Vereisten
- Moet basiskennis hebben van bedrijfsvoering en datasystemen in Telecom in hun domein
- Moet basiskennis hebben van SQL/Oracle of relationele databases
- Basiskennis van statistieken (in Excel-niveaus)
35 Uren
Testimonials (3)
All the examples used and the lecturing style was on point even for a begginer i was able to understand and the training was so patient and always willing to go extra mile when in need of assistance.
Mathipa Chepape - Vodacom
Cursus - Big Data Business Intelligence for Telecom and Communication Service Providers
All the examples used and the lecturing style was on point even for a begginer i was able to understand and the training was so patient and always willing to go extra mile when in need of assistance.
Mathipa Chepape - Vodacom
Cursus - Big Data Business Intelligence for Telecom and Communication Service Providers
Understanding big data beter