Cursusaanbod

Inleiding tot communicatie

  • Het communicatieproces en de fasen ervan
  • Het belang van verbale en non-verbale communicatie
  • Technieken en tools voor effectieve communicatie

De principes van effectieve communicatie als essentieel element in effectieve contacten in de organisatie

  • Zelfanalyse van de eigen communicatiestijl
  • Communicatie fouten
  • Communicatie barrières
  • Stadia van het creëren van interpersoonlijk contact
  • Directe communicatie vs. telefonische communicatie

Communiceren binnen de organisatie

  • Communicatienetwerken in de organisatie
  • Informatiestroommodellen en hun optimalisatie
  • Interne communicatietaken en -tools

Effectief gesprek

  • het vormgeven van het eigen imago als zender en ontvanger van de boodschap
  • factoren die van invloed zijn op de kwaliteit van professionele contacten tussen werknemers
  • Actief luisteren als instrument voor effectieve communicatie
  • Factoren die het luisteren en begrijpen verstoren
  • Vragen 
  • psychologische mechanismen en technieken om invloed uit te oefenen

In harmonie met zichzelf en in goede relaties met anderen – het concept van assertief gedrag

  • Het concept van assertiviteit
  • Uw eigen rechten 
  • Wanneer je besluit assertief te zijn
  • Soorten gedrag: agressief, onderdanig, assertief gedrag
  • het opbouwen van 'ik'-boodschappen als basis voor het assertief uiten van meningen, oordelen en emoties 
  •  Waarom we bang zijn om nee te zeggen - wat ons tegenhoudt
  • Eigenwaarde als gevolg van een assertieve behandeling van zichzelf

Wat het betekent om jezelf en jezelf te respecteren – wat gebeurt er als we het ermee eens zijn of weigeren

  • het vermogen om te weigeren en een weigering te accepteren
  • Vermogen om te argumenteren
  • Verdediging tegen manipulatie
  • het accepteren van negatieve en positieve evaluaties, het reageren op vormen van kritiek
  • Constructieve feedback geven

Conflict, verschil van mening of ruzie? Definitie van het begrip conflict

  • Wat is conflict – de essentie en soorten conflicten
  • soorten conflicten als gevolg van de deelnemers.
  • wanneer interpersoonlijk conflict een intern conflict wordt – de theorie van Kurt Lewin

Waar komt het vandaan? Dat wil zeggen, over de belangrijkste bronnen van conflicten

  • Iedereen trekt in zijn eigen richting - verschillen in doelen
  • De mijne altijd beter – verschillen in waarden of opvattingen
  • Wie is wie – organisatorische ambiguïteit

De duivel is niet zo eng – staan conflicten altijd in de weg? Functionele en disfunctionele conflicten

  • Is elk conflict verwoestend voor het team?
  • Wanneer ontstaat het conflict?
  • Waar hangt de constructieve of destructieve kracht van een conflict van af?

Als we naar hetzelfde kijken, zien we iets anders, namelijk vervormingen van perceptie die optreden in conflicten

  • Het belang van persoonlijke houding en motivatie in conflicten
  • wat het ons moeilijk maakt en wat ons helpt de essentie van het conflict te zien
  • Hoe je in de schoenen van iemand anders stapt, of het conflict door de ogen van anderen bekijkt

Wie je bent en wie je kunt zijn – Gedragsstijlen bij het omgaan met conflicten

  • Niets is hetzelfde – soorten gedrag in conflictsituaties
  • panacee????? Is er sprake van correct gedrag bij elk geschil?
  • Wanneer koppigheid wint – de gevolgen van rigide gebruik van individuele stijlen

Over conflicten die helpen en ontwikkelen – assertief en ontwikkelingsgericht gebruik van conflicten in het werk van het team

  • Assertieve vaardigheden nuttig bij conflictoplossing
  • Hoe maak je van lood goud, of hoe zorg je ervoor dat een conflict een positief effect heeft op het werk van het team?

Hoe niet te verdrinken in conflicten? – strategieën die worden gebruikt in een conflictsituatie

  • Ik win – jij verliest
  • jij wint – ik verlies
  • Zonder verliezer – van conflict naar samenwerking

Werken met emoties in conflicten, of hoe om te gaan met een moeilijke situatie

  • Een vulkaan vol lava – emoties die ons kunnen beheersen
  • Inleiding tot anti-stress training
  • ontspannings- en concentratiemethoden

Niet alleen gebaande paden – creatieve regels voor conflictoplossing

  • Op hoeveel manieren kan een conflict worden opgelost?
  • Is er een gulden middenweg om tot een akkoord te komen?
  • Optimale manieren om conflicten in het bedrijf op te lossen

Vereisten

Het doel van de training is om de competenties te herzien en te verbeteren die nodig zijn om bedrijfsdoelen te bereiken, zowel op het gebied van individueel als teamwerk.

 14 Uren

Aantal deelnemers


Prijs Per Deelnemer

Testimonials (2)

Voorlopige Aankomende Cursussen

Gerelateerde categorieën