Cursusaanbod
Module 1
- Analyse van persoonlijke kredietproposities
- Welke informatie moeten klanten aan ons verstrekken?
- Welke extra informatie moeten klanten aan ons verstrekken?
- Hoe analyseren we die informatie om de echtheid ervan te controleren?
- CAMPARI als geheugensteuntje voor het analyseren van Personal Lending proposities
- Karakter: wat weten we van de klant – bijvoorbeeld hun staat van dienst bij de bank en eerdere kredietgeschiedenis
- Vermogen: waar komen de aflossingen vandaan – welk "reserve" geld heeft de klant om de aflossing van de lening te financieren?
- Marge: wat is de juiste rentevoet voor de lening – dit is de "huur" die we de klant vragen te betalen voor ons geld en die de juiste mate van risico weerspiegelt
- Doel: waarom wil de klant de lening – koopt/financiert hij een aankoop die acceptabel is voor de bank en is de aflossingsperiode geschikt voor dit soort aankopen?
- Bedrag: hoeveel wil de klant lenen – draagt hij iets bij aan de aankoopprijzen of vraagt de bank om 100% te lenen?
- Aflossing: wat is het aflossingsschema – zal de klant deze betalingen gedurende de looptijd van de lening kunnen volhouden?
- Verzekering: welke zekerheid (onderpand) zouden we verwachten te krijgen - hoe gemakkelijk zal het zijn om deze zekerheid te perfectioneren door de bank de "verzekering" te geven die ze wil?
Module 2
Interactie tussen kredietverstrekker en klant
- Gedrag begrijpen
- Hoe is ons gedrag ontwikkeld door eerdere interacties (zowel binnen als buiten de bank)?
- Hoe is het gedrag van onze klanten ook ontwikkeld door vele interacties
- Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we het gedrag van klanten begrijpen en, net zo belangrijk, dat zij het onze begrijpen...?
- Effectief Communication
- Wat bedoelen we met effectief Communication?
- Hoe wordt Effectief Communication beïnvloed door eerste indrukken?
- Hoe wordt Effectief Communication beïnvloed door verschillende manieren van communicatie: face-to-face / audio / e-mail / etc.?
- Verstandhouding opbouwen (en onderhouden)
- Emotionele intelligentie begrijpen bij het opbouwen (en behouden) van een band met klanten - en, toevallig, met collega's...
- Gebruik van Goleman's 5 stappen naar emotionele intelligentie in klantinteracties
- Zelfbewustzijn
- Zelf-Management
- Motivatie
- Empathie
- Sociale vaardigheden
- De niveaus van verstandhouding - en hoe we deze bereiken
- Het Berner communicatiemodel – en de link met rapport
- Interview technieken
- De juiste informatie krijgen
- Het controleren van de juistheid van die informatie in discussies
- Onduidelijkheden uitdagen (of informatie die onjuist lijkt te zijn)
- Vragen om alternatieven / Alternatieven aanbieden
- Effectieve luistertechnieken
Module 3
- De beslissing nemen
- Hoe komen we tot de juiste beslissing?
- Evenwicht tussen "voors" en "nadelen"
- Een heranalyse van de CAMPARI-informatie dan...
- Structureren van de kredietverlening
- Het opzetten van de lening om te voldoen aan de optimale "vorm" van de lening:
- Optimaal voor de bank
- Optimaal voor de klant
- Het maken van de juiste documenten en ze laten ondertekenen voordat het geld wordt voorgeschoten...
- Het opzetten van de lening om te voldoen aan de optimale "vorm" van de lening:
- Verzekering
- Welke zekerheden acht de bank passend voor deze kredietverlening?
- Is de bank bereid om ongedekt te lenen?
- Waarom niet...?
- Welke zekerheid heeft de klant te bieden?
- Hoe perfectioneert de bank de beveiliging om ervoor te zorgen dat deze adequaat beschermd is in geval van wanbetaling?
- … en terugbetaald krijgen!
- Het opzetten van het juiste monitoringproces voor de lening om ervoor te zorgen dat de terugbetaling altijd (zo dicht mogelijk) op schema ligt
- Welke acties moeten we ondernemen als de aflossing afwijkt van het afgesproken schema?
- In welk stadium beginnen we ons zorgen te maken...?
Module 4
- Monitoren van de kredietportefeuille
- Welke regelmatige controleprocessen moet de bank hebben voor de gehele kredietportefeuille?
- Wat zijn de vroege waarschuwingssignalen waar de bank op moet letten?
- In welk stadium betekenen deze vroege waarschuwingssignalen eigenlijk dat de lening (leningen!) buiten gebruik zijn?
- Klantinteracties (herzien)
- Hoe communiceert de bank met de klant nu de lening niet presteert zoals afgesproken (en verwacht!)?
- Hoe moet dat communicatieproces veranderen ten opzichte van de eerste communicatie toen de lening werd besproken?
- Herziene interviewtechnieken
- Onderhandelingsvaardigheden
- Wat zijn de stappen die nodig zijn om met de klant te "onderhandelen" om de best mogelijke oplossing te krijgen – zowel voor de klant als voor de bank...?
- Inzicht in de IVC's (Cheap Valuable Concessions) en WAP's (Walk Away Positions) die beschikbaar zijn voor de bank om tot een overeenkomst te komen
Module 5
- Oninbare en dubieuze debiteuren
- Hoe besluit de bank dat een lening nu "Slecht" is?
- Wat zijn de stappen die nu nodig zijn om terugbetaling te bereiken?
- Wat is er nu veranderd met de informatie in de oorspronkelijke CAMPARI-beoordeling?
- Wat is de huidige beoordeling van CAMPARI?
- Hoe kan de bank leren van eerdere inschattingen die achteraf onjuist blijken te zijn?
- Hoe moet de bank de leningsovereenkomst opnieuw plannen?
- Wanneer moet de bank beginnen met het realiseren van haar beveiliging?
- Welke juridische middelen heeft de bank om de klant te "dwingen" terug te betalen...?
(Optioneel) Module 6
De cursus kan ook de analyse en besluitvorming omvatten voor leningen aan kleine bedrijven - voor eenmanszaken, partnerschappen en entiteiten zonder rechtspersoonlijkheid
- Inclusief de beoordeling van de meer traditionele bronnen van financiële informatie door middel van balansen, winst- en verliesrekeningen en financiële prognoses
Testimonials (7)
I generally enjoyed the activity after each topic.
JOCELYN BARTOLOME - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Cursus - Credit Risk Management for Consumer Lending
All the topics are all informative and related to our daily life and work. So its really very helpful and useful .
EMMA GABRIEL - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Cursus - Credit Risk Management for Consumer Lending
I obtained a lot of information in my line of work most especially about leadership and how our system works.
HERMAN TENORIO - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Cursus - Credit Risk Management for Consumer Lending
The most like about the training is about the workshop so that we apply what i have learned about the topic.
Janette Base - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Cursus - Credit Risk Management for Consumer Lending
Doing the case study was particularly helpful. The self awareness bit was an eye opener. All in all a great training session.
Zandrea Cabal - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Cursus - Credit Risk Management for Consumer Lending
I genuinely was benefit from the group activity.
LOLITA DELA PENA - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Cursus - Credit Risk Management for Consumer Lending
I really was benefit from the campari / TRUST FORMULA.